måndag 25 mars 2013

Burgers, Buns & Onion Rings!

Foto Wolfgang Kleinschmidt
Foto Wolfgang Kleinschmidt
Hamburgare för Gourmet / Foto Wolfgang Kleinschmidt
Som jag skrev tidigare slog det till en rejäl "hamburger-boom" förra sommaren och precis som alla andra malde jag högrev tills köttkvarnen skrek och  testade recept på hamburgerbröd för att få fram det absolut saftigaste och mjukaste brödet. Jag och mästerfotograf Wolfgang Kleinschmidt  stod en vårdag för ett år sedan på en kall bakgård och förevigade de absolut godaste burgarna på bild.
Burgare ska vara saftiga och perfekt rosastekta. För att få riktigt saftiga rosastekta burgare är konsten är att inte arbeta färsen för mycket utan låta den vara lite trådig och lös, då blir köttet saftigt och mört. Brödet ska vara lite lagom sött och stekas eller grillas innan hamburgaren monteras ihop - då får man en god rostad smak på hela burgaren. Jag brukar använda torrmjölk i mina hamburgerbröd som jag lärt mig från en pensionerad konditor (tack Åke!), brödet blir liksom mjukare och lite mindre torrt än om man använder flytande mjölk, vet inte hur det funkar men gott och perfekt blir det i alla fall.
Löken är pricken över i:et på ostburgaren - jag älskar mjukstekt brun lök med lite söt smak av den långa stekningen...
I senaste numret av Gourmet kan man hitta goda Surf 'n' turf burgers med hummer och hemgjord majjo, frasiga lökringar, tips på bästa burgertoppingen, krämig milkshake, sötpotatis fries, och en helt vanlig cheeseburgare med stekt lök, cheddar och ett gott bröd.
Spring ut och köp! Väl hemma - hetta upp pannan rejält och langa ut burgare i ett gott stekos eller släng dem på grillen!